Zdravotnictví 4.0 poháněno Hitachi Vantara (Pentaho)

Domů >> Aktuality >> Zdravotnictví 4.0 poháněno Hitachi Vantara (Pentaho)

Medicína nemusí čekat, až přijdou Nanoboti

   Odborníci slibují, že během deseti let se začneme léčit jinak. Online, s předstihem a programem nastaveným na míru. Pacienti budou pořád potřebovat specialisty, ale nebude nutné, aby s nimi čekali na zákrok v jednom vydýchaném prostoru společné čekárny. Medicína směřuje k tomu, aby člověk znal svoji diagnózu dlouho před tím, než jeho potíže naberou na závažnosti.

   Zdravotnictví 4.0 se bude mnohem víc soustředit na prevenci a udržování lidí v pohodě, než na reakci na nějakou nepříjemnou epizodu. Jenomže eHealt nemůže stát na základech z minulého století. Nanoboti, kmenové buňky a přesně cílená genová terapie. To všechno zní až neuvěřitelně- Bez pořádného sběru, třídění a sdílení dat to ale jako celek fungovat nemůže.

   České nemocnice právě chystají zásadní výměnu stávajících IT systémů- Mají příležitost k revoluci už teď. Mohou se definitivně zbavit papírových kartoték, přeplněných čekáren i dlouhých pořadníků na vyšetření a operace.

   Pokud má lékař budoucnosti sledovat svého pacienta pomocí miniaturních senzorů, pokud mají našemu zdravotnictví pomáhat "nanoúdržbáři", znamená to kromě konvenčních záznamů o pacientech další obrovské objemy posbíraných údajů. "Ty bude potřeba bezpečně přesouvat, ukládat a přesně vyhodnocovat," říká Solution Consultant společnosti Hitachi Vantara Petr Šprync.

   Data ve velkém kolují zdravotnickým systémem už nyní. Většinou jsou to ale "temná data", na která si nikdo neposvítí. "V jejich využívání jsou pořád velké rezervy, nestrukturovaná data málokdo umí třídit a analyzovat," potvrzuje Šprync. Firmy, které nabízejí komplexní datová řešení, jako je právě Hitachi Vantara, dokážou systémy specializovat přímo pro potřeby nemocnic. Díky zkušenostem z průmyslu to Hitachi umí s nebývalým rozsahem a hloubkou a nabízí přesně cílenou kombinaci hardwaru a softwaru.

   Takové datové centrum řeší zdravotnictví all-inclusive. Pojme všechny kartotéky, výsledky vyšetření, lékařské zprávy, objednávky, recepty, rozpisy služeb. K tomu posbírá nestrukturovaná data, která do nemocnic vstupují přes telefony nebo e-maily, vyčistí je a vytvoří v nich systém.

   Nemocnice pak poměrně snadno dokáže zavést on-line objednávání, zvládne vyhodnotit rizikové pacienty, přesně organizovat vyšetření, plány zákroků i ambulantní péči tak, aby lidé zbytečně nečekali. Přístup k údajům je rychlý a pohodlný. Data mohou lékaři i nemocnice sdílet, nedochází k zbytečnému zdvojování drahých úkonů a opakování zdlouhavých procedur.

   Díky analýze dat management nemocnice identifikuje slabá místa – průběžně vidí, kde jsou rezervy v rozpisu služeb, kde je třeba posílit a kde je naopak kapacita nevyužitá. „Dá se tak ideálně nastavit sdílení kapacit v nemocnicích v celém kraji přesně podle potřeb pacientů v jednotlivých městech či oblastech,“ říká Country Manager firmy Hitachi Vantara Filip Meluzín.

   Datové centrum Hitachi Vantara splní i extrémní požadavky zdravotnictví na zabezpečení citlivých údajů. Ty jsou v souladu s GDPR dokonale chráněny v úložištích i při přenosu, systém se dokáže rychle obnovit ze zálohy, umí aktivně odrážet případné útoky hackerů a předcházet zneužití.

   Výsledkem jsou úspory času i prostředků. A hlavně příprava na budoucnost. Technologie už brzy dovolí streamovat data z aplikací pro smartphony a dalších zařízení připojených na IoT, která on-line měří srdeční frekvenci, krevní tlak, dýchání, váhu nebo úroveň aktivity. Pacient tak bude 24/7 ve spojení s lékařem, který bude mít přehled o fungování jeho těla v reálném čase.

   Umělá inteligence na základě analýzy dat upozorní na výchylky a vyhodnotí rizika. Včas varuje, že by měl sledovaný člověk upravit životosprávu, že bude zapotřebí odborný zásah nebo že u pacienta výrazně roste riziko například mrtvice či kolapsu.

   Ani chronicky nemocní se nebudou muset scházet se svými lékaři tak často. Dostanou přesnou diagnózu, odpovídající léky a plán péče, který bude moci lékař kontrolovat a v případě problémů do něj okamžitě zasáhnout. Pacienta si kvůli tomu nemusí volat do čekárny, postačí k tomu třeba video hovor.

 

Kontaktní osoby:

Daniela Veverková, Busines Unit Manager Storage, dveverkova @ dns.cz, +420 724 250 479

Jiří Nájemník, Solution Architect, jnajemnik @ dns.cz, +420 736 519 746

 

Článek vyšel v časopise FORBES

Další aktuality