David Pankiv : Příležitostí je hodně, jde jen o odhodlání je uchopit

Domů >> Aktuality >> David Pankiv : Příležitostí je hodně, jde jen o odhodlání je uchopit

David Pankiv: Příležitostí je hodně, jde jen o odhodlání je uchopit

 

V období, kdy jiné firmy bojovaly o svou existenci, společnost DNS si dál budovala pozici technologického lídra. O tom, jak přečkala období první poloviny roku, jak se změnily požadavky zákazníků a kam spějí technologické trendy, jsme hovořili s Davidem Pankivem, COO společnosti DNS.

 

Můžete našim čtenářům v krátkosti přiblížit, jak se poslední měsíce promítly na fungování DNS? A jak se změnila vaše osobní práce?

Pro DNS a naše zaměstnance to znamenalo hlavně výzvu, jak udržet vysoký standard péče o naše obchodní partnery i přes omezení. Tady se ukázala skutečná síla našich lidí. Výsledky jen dokládají, že výzvu chytli, jak se říká, za pačesy a pořádně se s ní popasovali. Rosteme, inovujeme, hledáme nové zajímavé směry, nabíráme nové kolegy, připravujeme projekty. To vše ukazuje, že stojíme na zdravých nohách.

Změnila se výrazně také náplň mé práce. Zatímco jsem dlouhá léta byl odpovědný za jednu divizi, teď je moje role mnohem širší. Snažím se využít svých detailních znalostí fungování DNS a vymýšlet inovace, které nás všechny posunou kupředu nebo zrychlí naše stávající fungování. Stručně řečeno „práce je to velmi dynamická“.

 

Změnila se nějak poptávka po vašich přidaných službách v posledních letech? Zahýbala nemoc také s trendy, se kterými musíte jako VAD distributor počítat?

K určitým změnám dochází, ale to se děje kontinuálně. V posledních letech je větší tlak na flexibilitu ve financování větších projektů. Jsou častější diskuse nad samoobslužným systémem objednávání standardizovaných produktů, ať už formou Marketplace, nebo podobné platformy. Snažíme se, aby naši partneři dostávali jak informace, tak i produkty v co nejkratším čase.

Jsme součástí trhu již bezmála 25 let (pozn. DNS, a. s., bude příští rok slavit 25 let úspěšné existence) a sledovat, jak se IT svět mění, je strhující podívaná. Naštěstí je DNS postavena na skvělých lidech, kteří se nových trendů a myšlenek nebojí. Pro každou firmu jsou dlouholetí, zkušení a loajální zaměstnanci k nezaplacení. Dlouhodobé zaměstnanecké poměry, i více než 20 let, zde nejsou výjimkou.

 

A co potřeby a požadavky vašich zákazníků? Proměnily se i ty? Která technologická řešení jsou mezi zákazníky takříkajíc v kurzu?

Potřeby našich zákazníků/partnerů se samozřejmě mění s potřebami celého IT světa. Je logické, že jako distributor musíme jít těmto výzvám naproti. Snažíme se své zaměstnance neustále vzdělávat a motivovat. Mají prakticky neomezený prostor pro technické i obchodní vzdělávání. Naše marketingové projekty jsou postaveny na nejnovějších trendech digitálního marketingu. Čerpáme také z know-how statních firem ze skupiny eD Group, které se na tyto aktivity přímo zaměřují. Celý holding je rozsáhlý ekosystém znalostí, produktů a služeb, které umíme svým stávajícím i potenciálním obchodním partnerům nabídnout tak, aby to pro ně byla ta správná Value Add.

S ohledem na aktuální omezení je zvýšený zájem o vše, co umožňuje práci vzdáleně – např. optimalizace a rozšíření datacenter. Zájem je o cloudové služby, bezpečnostní řešení, digitální marketing nebo videoprezentační HUBy pro online přenosy.

 

Neustále skloňovaným tématy jsou digitalizace podniků a jejich bezpečnost. Jak můžete zákazníkům pomoci v tomto směru? Dokážete dle svých zkušeností zhodnotit, jak si na tom v těchto oblastech firmy stojí?

Bezpečnost je rozsáhlá disciplína. Pro přirovnání z oblasti sportu bych použil atletiku. Pod ní se skrývá řada sportů, které jsou si podobné, ale někdy také naprosto odlišné. V DNS máme pro tuto oblast vyčleněnou Business Unit SECURITA. Týmy specialistů pracují na bezpečnostních auditech, navrhují nové architektury a pomáhají partnerům s komplexním řešením. Vedle toho má ale řada našich vendorů svá vlastní řešení SIEM atd., které do celého portfolia projektu elegantně zapadnou. Máme partnery, kteří patří v oblasti bezpečnosti k absolutní špičce. Od nich často slýcháme, že situace u koncových zákazníků se v posledních letech výrazně změnila. Bezpečnost už není okrajové téma, ale seriózní dlouhodobý proces.

Digitalizace je trend poslední dekády, otevírající podnikům řadu možností. Skrývá ale pod sebou široké portfolio produktů a služeb a jen jejich správné poskládání dává prostor pro úspěch. Digitalizace není pouze o tom, že přestaneme používat papír a tužku, ale o komplexním pojetí oběhu dat a jejich systematickém využití.

 

Kde vidíte jako zkušený distributor největší příležitosti na současném trhu, popřípadě v blízké budoucnosti? A kde byste naopak našel výzvy pro distributory?

Příležitostí je hodně, je jen otázkou správného načasování a odhodlání je uchopit a také jít do určitého rizika. Najdeme oblasti, ve kterých jsme v ČR dlouhodobě za vyspělými zeměmi, třeba práci s daty. Drtivá většina podniků sbírá ohromné množství dat, ale jen hrstka z nich je umí používat. Nástroje AI jsou v našich krajích také spíše sci-fi. Nepochybně se trh bude více soustředit na služby a prodej řešení ve formě „SaaS“ než na on-premise řešení jako kdysi. Centralizace je něco, s čím musíme počítat.

Distributor musí být schopný flexibilně reagovat. Také zde rezonují pojmy, jako je DaaS. Řada služeb, které poskytujeme, musí být do budoucna automatizována, zefektivněna a samozřejmě musí reflektovat potřeby partnerů. Naši zákazníci si rychle osvojují a transformují zavedené novinky ne jako službu s přidanou hodnotou, ale jako standard, který vyžadují. To nás motivuje k implementaci nových a lepších služeb.

 

Chystáte v současnosti nějaké novinky? Myslím jak pro zákazníky, tak partnery.

Určitě nezahálíme. Připravujeme řadu digitálních marketingových služeb nejen v DNS, ale napříč celou skupinou eD Group. Stále více zpřístupňujeme pro své obchodní partnery produkty, které mají jiné firmy v naší skupině v nabídce, ale DNS je v portfoliu nemá (hlavně komplexní dodávky do projektů). Připravujeme samostatnou kampaň pro SMB trh, který potřebuje trochu jiný přístup. Máme před spuštěním dvou větších portálů, které, jak doufáme, partnerům zase zjednoduší pracovní život. Podrobnosti si s dovolením prozatím nechám pro sebe na oficiální spuštění.